Glasborgen

Har precis läst ut den här boken och jag kan verkligen rekommendera den. Den är verklighetsbaserad och handlar om en minst sagt svår uppväxt. Jeanette Walls som har skrivit boken växte upp tillsammans med sina tre syskon Lori, Brian och Maureen samt föräldrarna Rose Mary och Rex. I boken beskriver Jeanette sin uppväxt år för år som präglas av hunger och rastlöshet. Men hon skriver på ett sätt som känns äkta och utan självömkan. 

När man läser den här boken är det svårt att tycka synd om sig själv. I jämförelse så har jag inga problem och har heller aldrig haft det. Jag fascineras av att läsa om andra människors öde och tror att det bidrar till en förståelse för andra människor och att jag definitivt inser värdet av min familj och min uppväxt. 

En extremt intelligent men alkoholiserad pappa, en mamma som är konstnär och med en del bra värderingar som faller fel ut, tre syskon som trots motgångar kämpar vidare och på nåt sätt lyckas klara sig i en värld som motarbetar varje steg dom tar. Jag blev verkligen berörd av den här boken och tycker att den är riktigt bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0